31 Δεκ 2010

Όταν πηγαίναμε μαζί (στο πειραματικό ) σχολείο


Σχολεία των «αρίστων» που καλλιεργούσαν τη νοοτροπία της «ελίτ» στην εκπαίδευση ή σχολεία που αναζητούσαν την αριστεία και επιβράβευαν τους μαθητές τους με κύρος και κοινωνική καταξίωση; Σχολεία που σου έδιναν τις βάσεις για να προχωρήσεις στη ζωή σου, όπως τονίζει μιλώντας στο «Βήμα» ο πρώην υπουργός κ. Ι. Βαρβιτσιώτης, ή σχολεία που τελικά «πλήγωναν» τους μαθητές με τις υπερβολικές απαιτήσεις τους, όπως εκτιμά ο πρώην πρόεδρος του Συνασπισμού κ. Αλ. Αλαβάνος; Για δεκαετίες ολόκληρες το απολυτήριο ενός πρότυπου ή πειρατικού σχολείου είχε για την κοινωνία της Ελλάδας την ισχύ που έχει σήμερα ένα πτυχίο του Χάρβαρντ και ακόμη περισσότερο. Από το Πειραματικό του Κολωνακίου, το Βαρβάκειο και το Πειραματικό των Αναβρύτων, που ήταν τα πιο φημισμένα σχολεία της Αθήνας έως και τις αρχές της δεκαετίας του 1980, πέρασαν πολιτικοί που κυριολεκτικά διαμόρφωσαν τη σύγχρονη «ταυτότητα» της χώρας μας. Ηταν τα σχολεία των πρωθυπουργών. Και ήταν σχολεία δημόσια.
Το σχέδιο για την αναβίωση των πρότυπων-πειραματικών σχολείων περιλαμβάνεται στα θέματα που συζητήθηκαν στο Υπουργικό Συμβούλιο την περασμένη Τετάρτη. Στόχος είναι να αποτελέσουν «κυψέλες αριστείας και εφαρμογής πειραματικών εκπαιδευτικών πολιτικών». Συγκεκριμένα και όπως αναφέρει το σχέδιο που παρουσίασε το υπουργείο Παιδείας: «Τα πειραματικάπρότυπα σχολεία μπορούν να αποτελέσουν εργαστήρια ανασυγκρότησης της ελληνικής εκπαίδευσης.Να γίνουν σημεία αναφοράς για τα υπόλοιπα δημόσια σχολεία.Να καταστούν κέντρα παραγωγής και διάχυσης καλών πρακτικών, που θα αποτελούν για τα υπόλοιπα σχολεία προτάσεις και όχι συνταγές επιτυχίας.Να γίνουν σχολεία αναφοράς ποιοτικού εκπαιδευτικού έργου,με στόχο την προώθηση της αριστείας σε όλους τους τομείς και σε όλα τα σχολεία της δημόσιας εκπαίδευσης».
Μπορούν όμως τα πειραματικά σχολεία να επιτελέσουν ένα τέτοιο έργο και έχουν θέση στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα; Ο κ. Αθ. Κυριαζής, πρώην ειδικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας σε θέματα ανώτατης εκπαίδευσης και απόφοιτος του Βαρβακείου, λέει χωρίς δεύτερη σκέψη «ναι». Αν και περιγράφει με... τρόμο τις αναμνήσεις του από την περίοδο του σχολείου του.
«Ήταν ένα σχολείο πολύ αυστηρό, αλλά ήταν ένα δημόσιο σχολείο» λέει. «Τέτοιο σχολείο δεν υπάρχει σήμερα. Μας έδωσε τις βάσεις για να προχωρήσουμε στη ζωή μας και το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που ακολουθούσε ήταν μοναδικό» δηλώνει χαρακτηριστικά.
Ο κ. Ι. Βαρβιτσιώτης, από την πλευρά του, αποκαλύπτει ότι οι κυβερνήσεις της Νέας Δημοκρατίας προσπάθησαν να επαναφέρουν τον θεσμό των πειραματικών σχολείων, αλλά δεν τα κατάφεραν καθώς προσέκρουαν σε κοινωνικές αντιδράσεις. «Τα θεωρούσαν ελιτίστικα σχολεία γιατί έπαιρναν μόνο τους καλύτερους μαθητές,αλλά αυτό δεν ήταν σωστό» δηλώνει. Ο ίδιος είναι απόφοιτος του Πειραματικού Σχολείου στο Κολωνάκι. «Το σχολείο μας ήταν βαθιά δημοκρατικό,πολλά παιδιά ήταν φτωχά, δεν θυμάμαι να είχα κανέναν μεγαλοαστό συμμαθητή» διηγείται. «Ηταν όμως αυστηρά και ανταγωνιστικά.Υπήρξε μια χρονιά όπου ένας από τους τρεις φίλους μου είχε μείνει πίσω και απλώς του ετέθη το δίλημμα:ή θα προχωρήσεις σωστάή φεύγεις» αναφέρει, χωρίς να κρύβει τον θαυμασμό του για το σχολείο του. Εκεί που απέτυχαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις θα πετύχει τώρα η κυβέρνηση του ΠαΣοΚ; Και μάλιστα παραμονές των αλλαγών στα πανεπιστήμια, αλλά και της μεταρρύθμισης στα γυμνάσια και στα λύκεια;
Τα πειραματικά σχολεία ιδρύθηκαν τη δεκαετία του 1910 και δέχονταν μαθητές μόνο με εξετάσεις, ενώ αξιολογούσαν με τον δικό τους τρόπο διδακτικό προσωπικό και αποφοίτους. Οπως λέει ο κ. Αλ. Αλαβάνος, απόφοιτος του Βαρβακείου, ήταν τα «σχολεία των αρίστων». Τη δεκαετία του 1960 όποιος φοιτούσε στο Πειραματικό του Κολωνακίου, στο Βαρβάκειο ή στο Πειραματικό των Αναβρύτων θεωρούνταν μέλος μιας ιδιότυπης «κάστας» προνομιούχων, χωρίς- και αυτό είναι ίσως η μεγαλύτερη επιτυχία τους- το γεγονός να έχει σχέση με την οικονομική ή κοινωνική του θέση. «Οταν πήγαινες σε ένα πάρτι και έλεγες ότι είσαι στο Βαρβάκειο,η πρώτη αντίδραση ήταν “οχ, την έβαψες”» λέει σχετικά ο κ. Αλαβάνος. «Ενα πρότυπο σχολείο με τον τρόπο που λειτουργούσε το σχολείο μας μπορεί να σου δώσει πολλά,αλλά μπορεί να σου κάνει και κακό» εξομολογείται μιλώντας στο «Βήμα» ο πρώην πρόεδρος του Συνασπισμού. Ο ίδιος διαφωνεί με την επανίδρυση των πειραματικών σχολείων, καθώς θεωρεί ότι «η πρότυπη και η πειραματική δράση πρέπει να διαχέεται σε όλα τα σχολεία και όχι μόνο σε μερικά που θα φιλοξενούν τους αρίστους». Επίσης, θεωρεί ότι απομονώνοντας σε ένα σχολείο όλους τους καλούς μαθητές αποστερούσες τελικά από όλα τα άλλα σχολεία κάθε περιοχής τη «μικρή ατμομηχανή» της.
Πάντως, πηγές του υπουργείου Παιδείας δηλώνουν ότι η επανασύσταση των πρότυπων-πειραματικών σχολείων θα φέρει πάλι τον ανταγωνισμό και την αναζήτηση των «πρώτων» πίσω στη δημόσια εκπαίδευση.
Σήμερα λειτουργούν περίπου 60, από τα οποία 28 είναι ολοήμερα δημοτικά και ορισμένα σχολεία πανεπιστημίων. Αρκετά είναι μόνο κατ΄ όνομα πειραματικά, καθώς δεν εφαρμόζουν, στον βαθμό που το έκαναν στο παρελθόν, τα καινοτόμα προγράμματα των πανεπιστημίων. Οπως λένε οι εκπαιδευτικοί τους, σχεδόν κανένα μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα ή νεοεισαχθέν αντικείμενο ή βιβλίο δεν δοκιμάστηκε πρώτα στα πειραματικά τα τελευταία 15 χρόνια. 

 http://www.tovima.gr

28 Δεκ 2010

Το σκάνδαλο των χωματερών...

Το σκάνδαλο των χωματερών...
Πέντε χρόνια μετά την καταδίκη της από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για την λειτουργία χιλιάδων παράνομων χωματερών, η Ελλάδα εξακολουθεί να μην έχει αντιμετωπίσει αποτελεσματικά ένα τόσο σοβαρό θέμα για την δημόσια υγεία και το περιβάλλον, που επιπλέον θα επιφέρει δυσβάσταχτα πρόστιμα, σε μια περίοδο που η δημοσιονομική κατάσταση της χώρας δεν αντέχει καμία περαιτέρω επιδείνωση. Με το τελευταίο τελεσίγραφο της Ε.Ε. να εκπνέει σε λίγες ημέρες, το ενδεχόμενο να μας επιβληθεί από την 1/1/2011 ημερήσιο πρόστιμο της τάξης του ενός εκατομμυρίου ευρώ είναι ανοιχτό, όσο ανοιχτή είναι και η πληγή της ανικανότητας... 

Από το 2005 οπότε και καταδικάστηκε για πρώτη φορά η Ελλάδα, το γαϊτανάκι της αμεριμνησίας, της ανακολουθίας, της ολιγωρίας και της διαπλοκής περιπλέκεται όλο και περισσότερο, καθιστώντας έτσι τις παράνομες χωματερές περιβαλλοντική αλλά και δημοσιονομική βόμβα... 
Βολεμένοι πολιτικά και οικονομικά τοπικοί άρχοντες από τη φάμπρικα των χωματερών, εσκεμμένα ράθυμοι αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες, "ανήξεροι" κυβερνητικοί αξιωματούχοι και άβουλη Πολιτεία, συντηρούν και αναπαράγουν όλα αυτά τα χρόνια το σκάνδαλο με τις παράνομες χωματερές, ο τζίρος των οποίων φτάνει σε αστρονομικά ποσά ικανά να ... "ταΐσουν" πολύ κόσμο και να σκοτώσουν περισσότερο από τα βιομηχανικά και τοξικά απόβλητα που εναποτίθενται. Τουλάχιστον 25 χρόνια και σε ορισμένες περιοχές έναν αιώνα, θα απαιτούνταν για να αποκατασταθεί το περιβάλλον αν έκλειναν οι ανεξέλεγκτες χωματερές σε όλη την Ελλάδα, δείχνει έρευνα του Πανεπιστημίου Αθηνών. Oλόκληρες εκτάσεις, περιμετρικά των παράνομων χωματερών, μολύνθηκαν. Τα εδάφη καταστράφηκαν, το υπέδαφος υπέστη ανεπανόρθωτη ζημιά, η χλωρίδα και η πανίδα σε ακτίνα χιλιομέτρων δηλητηριάστηκαν, λένε κάθε τόσο οι ειδικοί... 
Φέτος που η δημοσιονομική κατάσταση της χώρας είναι πιο δραματική από ποτέ, τα αρμόδια υπουργεία Περιβάλλοντος και Εσωτερικών καλούνται να αποδείξουν ότι με την ίδια χαρακτηριστική ευκολία και πρωτόγνωρη αποφασιστικότητα με την οποία η κυβέρνηση περνά, με συνοπτικές διαδικασίες, διατάξεις και νόμους που μειώνουν εισοδήματα, καταργούν δικαιώματα και υποβαθμίζουν λειτουργίες της Δημοκρατίας, θα κλείσει και τις παράνομες χωματερές. Αλλιώς θα πρόκειται για παράνομη κατασπατάληση δημοσίου χρήματος, για την οποία θα είναι φυσικός και ηθικός αυτουργός... 


ΠΗΓΗ: ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ-28-12-2010

19 Δεκ 2010

Χωρίς κριτική σκέψη οι Έλληνες μαθητές


 Από τις χειρότερες επιδόσεις μεταξύ 65 χωρών στον διαγωνισμό PISA


Ενας στους πέντε Ελληνες μαθητές διαβάζοντας ένα κείμενο αδυνατεί να αναγνωρίσει το κύριο θέμα του, να εντοπίσει μία με σαφήνεια διατυπωμένη πληροφορία εντός του κειμένου, να κάνει μια απλή συσχέτιση ανάμεσα στις πληροφορίες του κειμένου και σε κοινές, καθημερινές γνώσεις. Αυτό προκύπτει από την επιμέρους ανάλυση των επιδόσεων Ελλήνων μαθητών στον διαγωνισμό PISA που διενεργήθηκε το 2009. Οι 15χρονοι μαθητές 65 χωρών εξετάστηκαν στην κατανόηση κειμένου, τα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες. Ο διαγωνισμός διενεργείται ανά τριετία, και κάθε φορά από τον ΟΟΣΑ δίνεται βάρος σε μία μαθησιακή δεξιότητα. Φέτος ήταν η σειρά του αναγνωστικού εγγραμματισμού (κατανόηση κειμένου). Παρότι η Ελλάδα βελτίωσε τη μέση επίδοσή της σε σχέση με τον διαγωνισμό του 2006, αυτό δεν ανατρέπει την εικόνα, καθώς οι επιμέρους επιδόσεις των μαθητών στην ικανότητα να κατανοούν γραπτά κείμενα, να τα χρησιμοποιούν και να τα αξιοποιούν για την προσωπική τους γνωστική βελτίωση, δείχνουν ότι το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας πάσχει σοβαρά. Μάλιστα, οι χειρότερες επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών είναι στον εντοπισμό της πληροφορίας (δηλαδή, την κριτική σκέψη), και την κατανόηση κειμένων που περιέχουν βοηθητικά σχήματα, π.χ. κόμικς, χάρτες. Δηλαδή, σε μία εποχή που η απόκτηση πληροφοριών γίνεται από πολλές πηγές, τα Ελληνόπουλα παρουσιάζονται προσκολλημένα στην παραδοσιακή μορφή του βιβλίου, το οποίο μάλλον... παπαγαλίζουν. Ειδικότερα, με βάση τα επιμέρους στοιχεία που παρουσιάζει η «Κ» για τις επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών στην κατηγορία της κατανόησης κειμένου προκύπτουν τα ακόλουθα:
- Στη γενική κατηγορία της κατανόησης κειμένου στον διαγωνισμό του 2009 η Ελλάδα συγκέντρωσε 483 βαθμούς και βρέθηκε στην 31η θέση μεταξύ 65 χωρών. Στον διαγωνισμό του 2006 είχε 460 βαθμούς και ήταν στην 36η θέση μεταξύ 57 χωρών. Η ελληνική επίδοση βελτιώθηκε μόνο κατά 9 μονάδες συγκριτικά με τον διαγωνισμό του 2000 (ήταν 25η μεταξύ 31 χωρών), όταν και πάλι ο διαγωνισμός είχε δώσει βάρος στην κατανόηση κειμένου. Ομως, και τότε όπως και στον τελευταίο διαγωνισμό η Ελλάδα είναι στην ομάδα των χωρών που είναι κάτω από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ (493 βαθμοί το 2009).
- Ομως, το 21,3% των Ελλήνων μαθητών είχε επίδοση που δείχνει ότι αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα στην κατανόηση κειμένου. Συγκεκριμένα, βρέθηκε κάτω από το επίπεδο 2 (με ανώτατο επίπεδο το 6), το οποίο θεωρείται το κατώφλι για την ποιότητα του εκπαιδευτικού συστήματος. Στον ΟΟΣΑ κατά μέσο όρο το 18,8% των μαθητών είχαν επίδοση κάτω του 2.
- Στον αντίποδα, στα υψηλά επίπεδα 5 και 6 (δείχνουν τους άριστους μαθητές) βρέθηκε μόνο το 5% και 0,6% αντίστοιχα των Ελλήνων μαθητών, ενώ ο μέσος όρος του ΟΟΣΑ είναι 7,2% και 0,8% αντίστοιχα. Να σημειωθεί πάντως ότι σε τρεις χώρες -Τουρκία, Μεξικό και Χιλή- κανένας μαθητής δεν βρέθηκε στο ανώτατο επίπεδο 6.
- Οι περισσότεροι Ελληνες μαθητές κινούνται στη μετριότητα, καθώς στο επίπεδο 2 βρέθηκε το 24% και στο επίπεδο 3 το 28,9% των μαθητών.
- Ως προς τις πέντε υποκατηγορίες, η χειρότερη επίδοση των Ελλήνων μαθητών ήταν στον εντοπισμό των πληροφοριών που περιέχει το κείμενο. Πήραν 468 βαθμούς έναντι 495 του μέσου όρου του ΟΟΣΑ.
- Εξίσου άσχημα πήγαν οι μαθητές στην κατανόηση μη συνεχών κειμένων (στα οποία παρεμβάλλονται βοηθητικά χάρτες, σχήματα, κόμικς κ.λπ.) όπου συγκέντρωσαν 472 έναντι 493 βαθμών του μέσου όρου.
- Πάλι χαμηλότερα -αλλά με μικρότερη απόκλιση- από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ ήταν οι επιδόσεις στη σύνθεση και ερμηνεία κειμένου (484 βαθμοί έναντι 493), στην κατανόηση συνεχών κειμένων (χωρίς γραφικά κ.λπ.) με 487 βαθμούς έναντι 494 του μέσου όρου, και στην αξιολόγηση ενός κειμένου (489-494).

ΠΗΓΗ: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ/17-12-10

12 Δεκ 2010

«Αρμαγεδδών» σε ιδιωτικό τομέα και ΔΕΚΟ

Αλλαγές-σοκ στην αγορά εργασίας, με μειώσεις μισθών και περαιτέρω ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων, φέρνει το νομοσχέδιο που αναμένεται να ψηφιστεί την Τρίτη. Οι επιχειρήσεις θα μπορούν να υπογράφουν ειδικές συμβάσεις που θα προβλέπουν αμοιβές κάτω από την κλαδική σύμβαση και θα οδηγούν σε μείωση μισθών και ενίσχυση της ευελιξίας στην αγορά εργασίας. Το «Εθνος» δίνει σήμερα απαντήσεις για το νέο «τοπίο» που διαμορφώνεται στην ελληνική αγορά εργασίας.

1 Ερώτηση: Τι αλλαγές φέρνει η εισαγωγή των «ειδικών επιχειρησιακών συλλογικών συμβάσεων εργασίας»;
Απάντηση: Οι νέες επιχειρησιακές συμβάσεις θα υπερισχύουν των κλαδικών συμβάσεων χωρίς περιορισμούς. Αυτό στην πράξη θα οδηγήσει τους μισθούς σε ελεύθερη πτώση, καθώς «σπάνε» οι κλαδικές συμβάσεις και ανατρέπονται τα κεκτημένα.
2 Ερώτηση: Μέχρι ποιο ποσοστό μπορούν να μειωθούν οι μισθοί με τις νέες επιχειρησιακές συμβάσεις;
Απάντηση: Στο νομοσχέδιο δεν προσδιορίζεται ποσοστό μείωσης των μισθών, το οποίο θα κριθεί από τη διαπραγμάτευση. Ετσι, η κάθε επιχειρησιακή σύμβαση θα μπορεί να προβλέπει διαφορετικό ποσοστό μείωσης των μισθών. Αυτό ουσιαστικά ανοίγει τον ασκό του Αιόλου, με τις μειώσεις να φτάνουν ή και να ξεπερνούν το 26%.
3 Ερώτηση: Οι επιχειρησιακές συμβάσεις μπορούν να προβλέπουν αμοιβές και κάτω από την εθνική συλλογική σύμβαση εργασίας;
Απάντηση: Οχι, οι επιχειρησιακές συμβάσεις δεν είναι δυνατόν να «σπάσουν» τον κατώτερο μισθό που προβλέπει η εθνική συλλογική σύμβαση. Ο λεγόμενος και μισθός ασφαλείας -που διαμορφώνεται στα 740 ευρώ- διατηρείται.
4 Ερώτηση: Εκτός από τους μισθούς ποια άλλα θέματα θα ρυθμίζουν οι επιχειρησιακές συμβάσεις εργασίας;
Απάντηση: Οι νέες επιχειρησιακές συμβάσεις θα ρυθμίζουν μια σειρά? καυτών θεμάτων, όπως είναι οι απολύσεις αλλά και οι ευέλικτες μορφές απασχόλησης. Συγκεκριμένα θα καθορίζουν τον αριθμό των θέσεων εργασίας, τους όρους και προϋποθέσεις μερικής απασχόλησης, εκ περιτροπής εργασίας και διαθεσιμότητας, καθώς και κάθε άλλον όρο εφαρμογής, περιλαμβανομένης της διάρκειάς τους. Ουσιαστικά ελλοχεύει ο κίνδυνος οι εργαζόμενοι όχι μόνο να δουν τους μισθούς τους να μειώνονται, αλλά και να μην μπορέσουν να διασφαλίσουν ούτε καν τις θέσεις απασχόλησης στην επιχείρηση. Τα πάντα θα κρίνονται από τη συλλογική διαπραγμάτευση.
5 Ερώτηση: Ποιος εκπροσωπεί τους εργαζόμενους στη διαπραγμάτευση με τον εργοδότη για την υπογραφή επιχειρησιακής σύμβασης;
Απάντηση: Σε μεγάλες επιχειρήσεις υπάρχουν ήδη σωματεία, τα οποία θα αναλάβουν τη διαπραγμάτευση για την υπογραφή επιχειρησιακής σύμβασης. Στις επιχειρήσεις με λιγότερους από 50 εργαζόμενους τον ρόλο αυτόν μπορεί να αναλάβει το αντίστοιχο κλαδικό σωματείο.
6 Ερώτηση: Με ποια κριτήρια θα μπορεί μία επιχείρηση να υπαχθεί στη ρύθμιση;
Απάντηση: Δεν προσδιορίζονται τα κριτήρια στο νομοσχέδιο. Το μόνο που προβλέπεται είναι πως τα εμπλεκόμενα μέρη υποβάλλουν από κοινού αιτιολογική έκθεση προς το Συμβούλιο Κοινωνικού Ελέγχου Επιθεώρησης Εργασίας.
7 Ερώτηση: Πώς προσδιορίζεται η αποζημίωση σε περίπτωση απόλυσης σε όσες επιχειρήσεις ισχύουν οι νέες συμβάσεις;
Απάντηση: Είναι από τα πιο ασαφή σημεία του νομοσχεδίου και από ό,τι φαίνεται και αυτό το θέμα θα πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης. Σε περίπτωση παραβίασης των όρων η επιχειρησιακή σύμβαση είναι άκυρη και η αποζημίωση υπολογίζεται με βάση τις αποδοχές της κλαδικής σύμβασης.
Ωστόσο, φαίνεται πως σε όσες περιπτώσεις δεν υπάρχει ρήτρα στη σύμβαση, που να απαγορεύει τις απολύσεις, η αποζημίωση θα υπολογίζεται με βάση τον νέο μισθό. Αυτό στην πράξη σημαίνει πως η αποζημίωση θα είναι «πετσοκομμένη».
Ενισχύονται οι ευέλικτες μορφές απασχόλησης
Απολύσεις χωρίς αποζημίωση
Περαιτέρω ενίσχυση των ευέλικτων μορφών απασχόλησης προβλέπει το νομοσχέδιο, δίνοντας στους εργοδότες τη δυνατότητα να απολύουν χωρίς αποζημίωση όσους απασχολούν μέχρι και 12 μήνες. Σήμερα δημοσιεύονται απαντήσεις σε πέντε ερωτήματα για τις αλλαγές που θα φέρουν στην αγορά εργασίας οι νέες ρυθμίσεις.
8 Ερώτηση: Τι αλλάζει στις αποζημιώσεις σε περίπτωση απόλυσης του εργαζομένου;
Απάντηση: Χωρίς αποζημίωση θα απολύονται οι νέοι κατά τη διάρκεια της 12μηνης «δοκιμαστικής περιόδου εργασίας». Αλλαγές υπάρχουν και στην αποζημίωση που καταβάλλεται για όσους απασχολούνται από ένα έως δύο χρόνια. Συγκεκριμένα η αποζημίωση «πέφτει» στον έναν μήνα, από τους δύο μήνες που είναι σήμερα.
9 Ερώτηση: Επηρεάζονται από τις αλλαγές όσοι απασχολούνται με μερική απασχόληση;
Απάντηση: Επηρεάζεται άμεσα το εισόδημα των μερικώς απασχολουμένων, καθώς επανακαθορίζεται ο τρόπος υπολογισμού της αμοιβής. Ειδικότερα η αμοιβή τους -συμπεριλαμβανομένης της αμοιβής από τυχόν πρόσθετη εργασία- θα είναι ανάλογη με την αμοιβή του συγκρίσιμου εργαζομένου (δηλαδή του εργαζομένου πλήρους απασχόλησης σε ανάλογη θέση εργασίας) χωρίς προσαυξήσεις.
10 Ερώτηση: Ποιες είναι οι αλλαγές σε περίπτωση διαθεσιμότητας του εργαζομένου;
Απάντηση: Επεκτείνεται ο χρόνος της διαθεσιμότητας των εργαζομένων στις επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα από 6 σε 9 μήνες.
11 Ερώτηση: Τι ισχύει για την «ενοικίαση» των εργαζομένων;
Απάντηση: Επανακαθορίζεται η διάρκεια της απασχόλησης εργαζομένων σε έμμεσο εργοδότη (με τυχόν παρατάσεις) στους 36 μήνες από 18 που είναι σήμερα. Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί πως μετά την πάροδο των 36 μηνών ο εργαζόμενος θεωρείται ότι έχει σύμβαση εργασίας αορίστου χρόνου με τον έμμεσο εργοδότη.
12 Ερώτηση: Τι αλλαγές έρχονται στον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας;
Απάντηση: Στο νομοσχέδιο ρυθμίζεται και μία σειρά θεμάτων που αφορούν στο δικαίωμα προσφυγής στον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ). Σημειώνεται πως στον Οργανισμό μπορούν να απευθυνθούν οι κοινωνικοί εταίροι σε περίπτωση που δεν καταφέρουν να συμφωνήσουν για την υπογραφή σύμβασης.
Μεταξύ άλλων προβλέπεται:
- Η μεσολάβηση και η διαιτησία να λαμβάνουν υπόψη την οικονομική κατάσταση και την εξέλιξη της ανταγωνιστικότητας της παραγωγικής δραστηριότητας, στην οποία αναφέρεται η συλλογική διαφορά.
- Η προσφυγή στη διαιτησία περιορίζεται στον καθορισμό βασικού ημερομισθίου ή /και βασικού μισθού. Για τα λοιπά θέματα μπορεί να συνεχιστεί οποτεδήποτε η συλλογική διαπραγμάτευση προκειμένου να συναφθεί συλλογική σύμβαση εργασίας.
- Η προσφυγή στη διαιτησία μπορεί να γίνεται σε οποιοδήποτε στάδιο των διαπραγματεύσεων με κοινή συμφωνία των μερών ή μονομερώς.
- Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΜΕΔ από 11μελές γίνεται 7μελές. Στο νέο διοικητικό συμβούλιο θα υπάρχουν 6 εκπρόσωποι των κοινωνικών εταίρων και ένας πρόεδρος κοινής αποδοχής.

ΕΘΝΟΣ 12/12/2010

9 Δεκ 2010

Επανέρχεται το Τεχνολογικό Λύκειο

Τις προτάσεις της για τη Δευτεροβάθμια Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση παρουσίασε η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου. Μεταξύ αυτών είναι η επαναφορά του θεσμού του Τεχνολογικού Λυκείου, η δημιουργία τμημάτων Μεταδευτεροβάθμιας Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και το πολυαναμενόμενο πλαίσιο για την κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων για τους αποφοίτους.
Η υπουργός Παιδείας παρουσίασε τις προτάσεις κατά τη διάρκεια ημερίδας με τίτλο: "Η θέση της Δευτεροβάθμιας Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης σε έναν κόσμο που αλλάζει". Ειδικότερα, η Άννα Διαμαντοπούλου έδωσε προς διαβούλευση τις εξής προτάσεις:
  • ►Δημιουργία του Τεχνολογικού Λυκείου, που θα ενσωματώνει τα ΕΠΑ.Λ. (Επαγγελματικά Λύκεια) και τις ΕΠΑ.Σ. (Επαγγελματικές σχολές). Όπως ανέφερε, θα είναι τριετούς διάρκειας και ισότιμο με όλους τους άλλους τύπους λυκείων. Επίσης, θα γίνεται αξιολόγηση του κάθε ΕΠΑ.Λ. και ΕΠΑ.Σ. χωριστά, ενώ θα εξασφαλίζει στους αποφοίτους του γενικές γνώσεις, αλλά και ολοκληρωμένη Τεχνική – Επαγγελματική Εκπαίδευση. Παράλληλα, θα παρέχει τίτλους ανάλογου επιπέδου, που καθορίζονται από τις σχετικές οδηγίες και το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων και θα δίνει τη δυνατότητα επαγγελματικής ανέλιξης των αποφοίτων, μέσω των δυνατοτήτων που παρέχει η Διά Βίου Μάθηση και οι σπουδές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
  • ►Συστήνονται Τμήματα Μεταδευτεροβάθμιας Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, τα οποία θα είναι ενταγμένα στο λειτουργικό πλαίσιο του Τεχνολογικού Λυκείου και θα έχουν διάρκεια ενός σχολικού έτους. Σκοπός των τμημάτων αυτών, σύμφωνα με το υπουργείο, θα είναι η παροχή ειδικών γνώσεων και δεξιοτήτων, ώστε να εξασφαλίζονται περισσότερες και καλύτερες ευκαιρίες απασχόλησης για τους αποφοίτους. Το πτυχίο που θα παρέχουν θα είναι ανώτερου επαγγελματικού επιπέδου από αυτό του Τεχνολογικού Λυκείου.
  • Κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων του Τεχνολογικού Λυκείου. Σύμφωνα με το υπουργείο, ο νεοσυσταθείς Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων (Ε.Ο.Π.Π) θα έχει ως βασική του προτεραιότητα την αντιστοίχιση επαγγελματικών δικαιωμάτων στις ειδικότητες, που δεν έχουν αντιστοιχιστεί ή για τις οποίες δεν έχουν θεσπιστεί επαγγελματικά δικαιώματα. Όπως τόνισε η υπουργός, από τον Ιούνιο του 2010 η Επιτροπή Καθορισμού Επαγγελματικών Δικαιωμάτων (Ε.Ε.Κ.Ε.Δ.) ξεκίνησε τη διαδικασία αντιστοίχισης επαγγελματικών δικαιωμάτων και ολοκλήρωσε το έργο της αντιστοίχισης, με αποτέλεσμα να αποκτήσουν επαγγελματικά δικαιώματα 10 ειδικότητες των ΕΠΑ.Λ. και 16 ειδικότητες των ΕΠΑ.Σ., οι οποίες μέχρι τότε βρίσκονταν σε εκκρεμότητα.
  • Οι ειδικότητες του Τεχνολογικού Λυκείου θα προσδιορίζονται με βάση τις αναπτυξιακές ανάγκες της χώρας και των τοπικών και των περιφερειακών κοινωνιών και σε συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους. Τα προγράμματα σπουδών θα είναι συμβατά με τα εθνικά πρότυπα Επαγγελματικών Περιγραμμάτων, που θα καθοριστούν για όλες τις ειδικότητες. Το υπουργείο υπόσχεται ότι θα αντιμετωπιστούν τα προβλήματα της περιττής ύλης και των επικαλύψεων μεταξύ των μαθημάτων.
  • Επιμόρφωση των καθηγητών της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, τόσο σε θέματα της ειδικότητάς τους, όσο και σε νέες μεθόδους διδασκαλίας, με βάση το ιδιαίτερο εκπαιδευτικό περιβάλλον της ΤΕΕ. Στον τομέα της εργαστηριακής επιμόρφωσης των καθηγητών θα μπορούν να παίξουν σημαντικό ρόλο επιλεγμένα Σχολικά Εργαστηριακά Κέντρα, που διαθέτουν τον απαιτούμενο σύγχρονο εξοπλισμό.
  • Υποστηρικτικά μέτρα για το Δημοτικό και το Γυμνάσιο, όπως η ενίσχυση του ρόλου του μαθήματος της Τεχνολογίας στα Γυμνάσια και ο επανασχεδιασμός των διαδικασιών του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού, με στόχο την καλύτερη πληροφόρηση και συμβουλευτική των μαθητών. Όπως ανακοινώθηκε, το επόμενο διάστημα θα παρουσιαστεί το πρόγραμμα του Ε.Κ.Ε.Π. (Εθνικό Κέντρο Επαγγελματικού Προσανατολισμού).
  • Λειτουργία Πειραματικών Τεχνολογικών Λυκείων.

8 Δεκ 2010

Κάτω από τη βάση, παρά τη βελτίωση, η εκπαίδευση

Μεγάλη απόσταση έχει να διανύσει η Ελλάδα προκειμένου να φτάσει την πρωτοπόρα, στην εκπαίδευση, Φινλανδία. Παρά το γεγονός ότι οι επιδόσεις των 15χρονων μαθητών μας στον τελευταίο διαγωνισμό PISA του Oργανισμού Oικονομικής Συνεργασίας και Aνάπτυξης (OOΣA) παρουσιάζουν αισθητή βελτίωση σε βασικά γνωστικά αντικείμενα, όπως είναι τα Μαθηματικά, εν τούτοις η Ελλάδα εξακολουθεί να περιλαμβάνεται στην ομάδα των χωρών με τις χειρότερες επιδόσεις...

Βελτίωση
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του διαγωνισμού PISA του ΟΟΣΑ για το 2009, που ανακοινώθηκαν χθες, η εικόνα της Ελλάδας είναι καλύτερη σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Οι επιδόσεις των 15χρονων μαθητών είναι σημαντικά βελτιωμένες στα Μαθηματικά και ελαφρώς καλύτερες στην κατανόηση κειμένου, τομέα στον οποίο επικεντρώθηκε ο διαγωνισμός. Ομως, η κατάταξη της χώρας μας δεν αλλάζει, αφού εξακολουθεί να περιλαμβάνεται στην τρίτη ομάδα των χωρών του ΟΟΣΑ με επιδόσεις κάτω από τον μέσο όρο. Ειδικότερα, οι επιδόσεις των μαθητών κατέταξαν την Ελλάδα στις ακόλουθες θέσεις σε σύνολο 65 χωρών:
Μαθηματικά: Οι επιδόσεις παρουσίασαν σημαντική βελτίωση, φθάνοντας τους 466 βαθμούς από 459 βαθμούς το 2006 και 445 βαθμούς το 2003. Η Ελλάδα κατετάγη στην 39η θέση, με τη Ρωσία, την Κροατία και τη Λιθουανία να βρίσκονται στην ίδια βαθμολογική ομάδα.
Κατανόηση κειμένου: Ελαφρώς καλύτερες οι επιδόσεις των μαθητών, φέρνοντας την Ελλάδα στην 31η θέση με 483 βαθμούς. Το 2006 ήταν στην 36η θέση με 460 βαθμούς. Στην ίδια ομάδα βρίσκονται: Ιταλία, Λετονία, Ισπανία, Τσεχία, Σλοβακία.
Φυσικές Επιστήμες: Σε αυτόν τον τομέα οι επιδόσεις των μαθητών ήταν χειρότερες. Η Ελλάδα βρέθηκε στην 40ή θέση με 470 βαθμούς, ενώ το 2006 ήταν 38η με 473 βαθμούς. Στην ίδια βαθμολογική κλίμακα βρίσκεται η Ρωσία, το Ντουμπάι, το Λουξεμβούργο, η Αυστρία.
Πρωτιές 
Στην κορυφή της κατάταξης βρέθηκε για ακόμη μια φορά η Φινλανδία, αλλά και η Κορέα. Ακολουθούν το Χονγκ Κονγκ, η Σιγκαπούρη, ο Καναδάς, η Νέα Ζηλανδία και η Ιαπωνία. Ιδιαίτερα εντυπωσιάζουν οι επιδόσεις των μαθητών από τη Σαγκάη που αρίστευσαν αν και συμμετείχαν για πρώτη φορά στο διαγωνισμό.
«Μια πρώτη εκτίμηση είναι ότι φωτίζεται η ανάγκη αλλαγής σε κάποια σημεία των αναλυτικών μας προγραμμάτων και των σχολικών μας εγχειριδίων. Θα ήταν ενδιαφέρον πέρα από την ακαδημαϊκή γνώση, να εμπλουτιστούν με γνώσεις και δεξιότητες που είναι βασικές για τη μελλοντική ζωή των παιδιών μας ως πολίτες», τονίζει στην «Η» η εθνική συντονίστρια του προγράμματος PISA, καθηγήτρια στο ΕΑΠ, Βάσω Χατζηνικήτα.
 

Free Visitor Counters
Vitamin Shoppe Coupon Codes