31 Ιαν 2009

«Έφυγε» ένας πρωτοπόρος

Ένας από τους πρωτοπόρους εκδότες, ο Αθηναίος Βίκτωρ Παπαζήσης, έφυγε χθες από τη ζωή σε ηλικία 72 ετών. Το 1962 ανέλαβε τις «Εκδόσεις Παπαζήση», που είχε ιδρύσει ο πατέρας του 33 χρόνια πριν. Από την ίδρυσή τους μέχρι και σήμερα, οι «Εκδόσεις Παπαζήση» έχουν κυκλοφορήσει χιλιάδες τίτλους βιβλίων, αλλά και πολλά περιοδικά και έχουν συνεργαστεί με όλα τα πανεπιστημιακά ιδρύματα. Έχουν διακριθεί κυρίως στον τομέα του επιστημονικού βιβλίου και ειδικότερα στις Επιστήμες του Ανθρώπου και έχουν εκδώσει περισσότερους από 5.000 τίτλους.
Από το 1969 έως τη μεταπολίτευση, οι «Εκδόσεις Παπαζήση» λειτούργησαν και ως εστία αντίστασης, καθώς τα πολιτικά τους βιβλία συνέχισαν να εκδίδονται παρά τις απαγορεύσεις και παρά το ότι ο Βίκτωρ Παπαζήσης ήταν κρατούμενος έως το 1973.
Διετέλεσε, επίσης, πρόεδρος και μέλος Δ.Σ. πολλών Κινήσεων Πολιτών: Παρέμβαση, Κέντρο Νέας Πολιτικής - Παύλος Μπακογιάννης (ΚΕΝΕΠ). Αρθρογράφησε, επίσης, σε πολλά έντυπα όπως ο «Οικονομικός Ταχυδρόμος».

ΠΗΓΗ: Η ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ

Παζάρι βιβλίου και φέτος


Βιβλία σε προσιτές τιμές θα βρουν οι επισκέπτες στο Παζάρι Βιβλίου που διοργανώνεται στην πλατεία Κλαυθμώνος, από την Παρασκευή 6 έως και την Κυριακή 15 Φεβρουαρίου.
Σε ένα μεγάλο, ενιαίο περίπτερο θα εκτίθενται 450.000 βιβλία όλων των ειδών, πολλά από αυτά σπάνια. Το Παζάρι -που οργανώνεται για 14η συνεχή χρονιά-, θα λειτουργεί καθημερινά από τις 10:00 π.μ. έως τις 9:45 μ.μ.

27 Ιαν 2009

"Έφυγε" ο Πάνος Τζαβέλας

Έφυγε από την ζωή ο Πάνος Τζαβέλας. Ο Πάνος Τζαβέλας γεννήθηκε το 1925 στην Κοζάνη. Μαθητή του γυμνασίου τον βρίσκει ο B' παγκόσμιος πόλεμος και εντάσσεται στην ΕΠΟΝ. Τον επόμενο χρόνο βγαίνει στο βουνό με τον ΕΛΑΣ. Ξαναβγαίνει στο βουνό με το Δημοκρατικό στρατό, όπου τραυματίζεται, συλλαμβάνεται και ακρωτηριάζεται στο δεξί του πόδι.Από εκεί αρχίζει ο δρόμος για τις φυλακές. Δικασμένος τρεις φορές σε θάνατο, αρρωσταίνει βαριά το 1959 από τη νόσο του Burgen και πηγαίνει στη Σοβιετική Ένωση για θεραπεία. Έμεινε μέχρι το 1965. Αφού θεραπεύτηκε, του δόθηκε η ευκαιρία να σπουδάσει μουσική. Εκεί γνωρίζει και το μεγάλο Δημήτρη Σοστακόβιτς.Γυρνά στην Ελλάδα το 1965, αλλά το 1968 φυλακίζεται πάλι, από το καθεστώς των συνταγματαρχών αυτή τη φορά, για παράνομη δράση ενάντια στη χούντα.Αποφυλακίζεται το 1971 με «ανήκεστο βλάβη» και ξεκινά ως μουσικός να παίζει στις μπουάτ της Πλάκας.Εκεί τον βρίσκει η μεταπολίτευση, όπου πλέον ελεύθερα τραγουδά τα τραγούδια της εθνικής αντίστασης.Χιλιάδες νέοι αλλά και μεγαλύτεροι άνθρωποι κατακλύζουν το μαγαζί της οδού Κυδαθηναίων όπου τραγουδά, επτά μέρες τη βδομάδα. Πολλές φορές κάνει τρεις παραστάσεις τη νύχτα ώστε να χωρέσουν όλοι όσοι ήθελαν να παρακολουθήσουν το πρόγραμμα.Ήταν ο άνθρωπος που γνώρισε στους νεότερους το μουσικό, αλλά και ιστορικό έπος της εθνικής αντίστασης.
Η κηδεία του θα γίνει την Παρασκευή 30 Ιανουαρίου, στις 14.00 στο Νεκροταφείο Σχιστού.

ΠΗΓΗ: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

24 Ιαν 2009

Άνοιξαν τα σχολεία στη Γάζα

Όλα τα σχολεία στη Λωρίδα της Γάζας άνοιξαν και πάλι σήμερα τις πύλες τους για να υποδεχθούν τους μαθητές, μία εβδομάδα μετά τον τερματισμό της σαρωτικής ισραηλινής επίθεσης που διήρκεσε 22ημέρες, αφήνοντας πίσω της 1400 νεκρούς και περισσότερους από 5.500 τραυματίες στην παλαιστινιακή αυτή περιοχή.
Σύμφωνα με αξιωματούχους του τοπικού υπουργείου Παιδείας και του ΟΗΕ, σήμερα επέστρεψαν στις τάξεις τους περίπου 200.000 μαθητές. Τα μαθήματα ξεκίνησαν νωρίς το πρωί, καθώς η κτιριακή υποδομή δεν επαρκεί, με αποτέλεσμα να λειτουργούν καθημερινά δύο σχολικές βάρδιες.
Πολλά από τα 221 σχολεία του ΟΗΕ στη Λωρίδα της Γάζας χρησιμοποιήθηκαν ως καταφύγια από δεκάδες χιλάδες Παλαιστίνιους στη διάρκεια της ισραηλινής επίθεσης.
Σύμφωνα με εκπρόσωπο της Unrwa, της οργάνωσης αρωγής του ΟΗΕ για τους παλαιστίνιους πρόσφυγες, στη διάρκεια της ισραηλινής επίθεσης ο ΟΗΕ άνοιξε 37 σχολεία για να στεγάσει 50.000 ανθρώπους τα σπίτια των οποίων καταστράφηκαν από τους βομβαρδισμούς.

ΠΗΓΗ: ΔΟΛ

Ο μύθος της μαζικής πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

...Εν τέλει το ζήτημα δεν βρίσκεται στη μαζικότητα ή όχι της πρόσβασης. Πρέπει να πιάσουμε το νήμα από την αρχή, να μιλήσουμε για την οικονομία, για τα επαγγέλματα, για τις εργασιακές σχέσεις. Όσο ο ιδιωτικός τομέας εξαχρειώνει τους εργαζόμενους, η βιομηχανία αποδιοργανώνεται, ο πρωτογενής τομέας καταρρέει και όλοι πιέζονται να αποκτήσουν το πολυπόθητο πτυχίο που θα κρατήσει ζωντανή την ελπίδα για μια θέση στο δημόσιο, τότε το πρόβλημα μας δεν είναι ούτε θέμα πρόσβασης ούτε θέμα σχολείου.
Άλλωστε αν μοιράσουμε σε όλους τους φτωχούς του κόσμου ένα πτυχίο δεν θα αλλάξουμε την ταξική τους θέση.
Πρόκειται για ένα σύνθετο οικονομικό και κοινωνικό ζήτημα που απλώς αντανακλάται στην εκπαίδευση.


Το παραπάνω κείμενο είναι ο επίλογος από άρθρο του Κώστα Θεριανού.(Εξαιρετικό κατά τη γνώμη μου, γιατί λέει τα πράγματα όπως πραγματικά είναι).

Αν θέλετε να διαβάσετε ολόκληρο το άρθρο πατήστε εδώ.

23 Ιαν 2009

Παιδική και εφηβική λογοτεχνία

Με κεντρικό θέμα «Όνειρα και εφιάλτες», και τιμώμενη χώρα το Ηνωμένο Βασίλειο, εγκαινιάζεται σήμερα από τον Υπουργό Πολιτισμού κ. Αντώνη Σαμαρά, η δεύτερη Έκθεση Παιδικού και Εφηβικού Βιβλίου, που διοργανώνουν το Υπουργείο Πολιτισμού και το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου (ΕΚΕΒΙ). Η έκθεση -που πραγματοποιείται στις εγκαταστάσεις της ΗELEXPO, στο Μαρούσι-, θα διαρκέσει έως τις 26 Ιανουαρίου.


Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να ταξιδέψει στον κόσμο της παιδικής και εφηβικής λογοτεχνίας, και να γνωρίσει από κοντά τη βιβλιοπαραγωγή της τιμώμενης χώρας, σε μια συνάντηση που θα διευρύνει τους ορίζοντές του σε ό,τι αφορά το βιβλίο, και θα προσελκύσει νέους αναγνώστες.

Επίσης, έχει σχεδιαστεί πλούσιο πολιτιστικό πρόγραμμα, με παιδικές παραστάσεις, συναντήσεις με αγαπημένους συγγραφείς και εικονογράφους, θεατρικά και μουσικά δρώμενα, εκθέσεις, εργαστήρια για μικρούς και μεγάλους, ημερίδες φιλαναγνωσίας, και προβολές ταινιών μικρού μήκους για παιδιά και νέους, από το Διεθνές Φεστιβάλ Ολυμπίας.

Η έκθεση θα λειτουργεί καθημερινά, από τις 9 το πρωί έως τις 8 το βράδυ.

ΠΗΓΗ: http://www.naftemporiki.gr/

21 Ιαν 2009

Απόφαση βόμβα για τα πτυχία από τα κολέγια

Πόρτα για χορήγηση και ακαδημαϊκής αναγνώρισης στους αποφοίτους των ιδιωτικών κολεγίων ανοίγει απόφαση του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών. Η απόφαση που εκδόθηκε έπειτα από προσφυγή ελληνικού κολεγίου που συνεργάζεται, με τη μέθοδο της δικαιόχρησης, με γαλλικό πανεπιστήμιο, αναφέρει ότι ο ΔΟΑΤΑΠ (οργανισμός που χορηγεί τις ακαδημαϊκές αναγνωρίσεις σε πτυχία, ο οποίος αντικατέστησε το ΔΙΚΑΤΣΑ) παράνομα δεν αξιολογεί τα πτυχία αποφοίτων ελληνικών κολεγίων - παραρτημάτων ευρωπαϊκών ΑΕΙ με το σκεπτικό ότι οι σπουδές έγιναν στην Ελλάδα. «Το όργανο αναγνώρισης ακαδημαϊκών τίτλων σπουδών έχει την αρμοδιότητα να εξετάζει αν οι σπουδές είναι ισότιμου επιπέδου με τις σπουδές που πραγματοποιούνται στα ελληνικά ΑΕΙ, όχι όμως, περαιτέρω, αν μέρος ή το σύνολο αυτών πραγματοποιήθηκε στην Ελλάδα, σε ιδιωτικό εκπαιδευτικό ίδρυμα, βάσει συμφωνίας δικαιόχρησης με ΑΕΙ του εξωτερικού. Και τούτο, διότι οι σπουδές αυτές δεν κρίνεται ότι εντάσσονται στο σύστημα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας μας, ώστε να απαιτείται η πραγματοποίησή τους σε δημόσιες ανώτατες σχολές, αλλά στο σύστημα εκπαίδευσης του κράτους-μέλους της Ε.Ε. που χορηγεί τα διπλώματα κατά τρόπο όμοιο σε όλους τους σπουδαστές του ύστερα από ομοειδείς σπουδές, ανεξαρτήτως του τόπου πραγματοποίησης αυτών», αναφέρει το ελληνικό δικαστήριο. Ομως, εάν το ΔΟΑΤΑΠ δεν δικαιούται να κρίνει τον τόπο σπουδών, θα πρέπει να χορηγεί ακαδημαϊκή αναγνώριση στους κατόχους πτυχίων των κολεγίων-παραρτημάτων ευρωπαϊκών ΑΕΙ.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», το υπ. Παιδείας αναμένεται να προσφύγει κατά της απόφασης του Διοικητικού Πρωτοδικείου «η οποία αν τελεσιδικήσει θα αποτελέσει πρόβλημα, καθώς θα μας αναγκάσει να χορηγήσουμε ακαδημαϊκή αναγνώριση στα εν λόγω πτυχία» ανέφερε χθες στην «Κ» υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου.

ΠΗΓΗ: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ 21/01/2009

18 Ιαν 2009

Σχέδιο για ξαναγράψιμο των σχολικών βιβλίων

Σχέδιο για ξαναγράψιμο όλων των σχολικών βιβλίων Δημοτικού και Γυμνασίου και για εξ αρχής συγγραφή των βιβλίων του Λυκείου έως το 2013 υπάρχει, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της “Α.τ.Κ.”, στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Η εισήγηση εγκρίθηκε από τα αρμόδια τμήματα του Παιδαγωγικού λίγο πριν από τα Χριστούγεννα, ενόψει του προγραμματισμού για τις δαπάνες που θα εντάσσονταν στο ΕΣΠΑ.
Διατεθειμένος να προχωρήσει στην αντικατάσταση σχολικών εγχειριδίων που παρουσιάζουν σοβαρά προβλήματα φέρεται, στο μεταξύ, ο νέος υπουργός Παιδείας Άρης Σπηλιωτόπουλος, ο οποίος προτίθεται επίσης να θέσει θέμα αναμόρφωσης των αναλυτικών προγραμμάτων σε όλες τιςβαθμίδες της εκπαίδευσης.
Κατά το αμέσως προσεχές διάστημα -πιθανότατα και μέσα στον Φεβρουάριο- θα ξεκινήσει, με τηνπροκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού, η διαδικασία αξιολόγησης των σχολικών βιβλίων, η οποία ήταν προγραμματισμένη για τον Νοέμβριο αλλά αναβλήθηκε καθώς στις 31 Δεκεμβρίου έπρεπε να κλείσει το Γ΄ ΚΠΣ. Τώρα η σχετική διαδικασία θα ενταχθεί στο ΕΣΠΑ και θα προκηρυχθεί διαγωνισμός για την ανάδειξη εταιρείας η οποία θα αναλάβει την εκτύπωση των ερωτηματολογίων -που είναι ήδη έτοιμα- τη διανομή τους στα σχολεία και την στατιστική επεξεργασία των απαντήσεων.
Τα λάθη, οι ελλείψεις και οι παραλείψεις που έχουν διαπιστωθεί από την καθ΄ ύλην αρμόδια αρχή σε ορισμένα σχολικά βιβλία και έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, συγκροτούν... έναν τεράστιο τόμο κι η πρόθεση του νέου υπουργού Παιδείας Άρη Σπηλιωτόπουλου είναι το ξαναγράψιμο ορισμένων βιβλίων με τα οποία υπάρχει αντικειμενικό πρόβλημα.
“Κάποια από τα σχολικά εγχειρίδια θα αλλάξουν, άλλα θα διορθωθούν”, αποκάλυψε στην “Α.τ.Κ.” στέλεχος του ΥΠΕΠΘ, τονίζοντας πάντως ότι “η καλύτερη άμυνα για την εκάστοτε πολιτική ηγεσία του υπουργείου είναι να μην μπαίνει στα χωράφια του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου κι η υπόθεση των βιβλίων είναι αποκλειστικής αρμοδιότητας του τελευταίου”.
Το έναυσμα για τις βασικές αλλαγές στα βιβλία θα δοθεί μέσα από τη διαδικασία της αξιολόγησης, η οποία εκτιμάται ότι θα διαρκέσει τρεις-τέσσερις μήνες, ενώ η αντικατάσταση των εγχειριδίων απαιτεί ένα-δυο χρόνια. Τα περισσότερα από τα λάθη που έχουν μέχρι στιγμής επισημανθεί αφορούν σε θέματα όπως η στίξη και ο τονισμός και μπορούν άμεσα να διορθωθούν. Υπάρχουν όμως περιπτώσεις για τις οποίες διατυπώνονται σοβαρές ενστάσεις και κρίνεται ότι τα εν λόγω εγχειρίδια χρήζουν αντικατάστασης. Πρόκειται για τα βιβλία:
Μαθηματικών Ε΄ Δημοτικού, στο οποίο υπάρχουν ιδιαίτερα προβλήματα, δυσκολίες και λάθη.
Βιολογίας Γ΄ Γυμνασίου, το οποίο θεωρήθηκε ότι προάγει την καλλιέργεια μεταλλαγμένων προϊόντων.
Ιστορίας της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και των τριών τάξεων του Γυμνασίου, το οποίο έχει δεχθεί πυρά για ιδεολογική μονομέρεια με το σκεπτικό ότι προβάλλει ορισμένους συγγραφείς εις βάρος άλλων, καθώς και κριτικές ότι μπερδεύει τις λογοτεχνικές σχολές.
Μέσα από τη διαδικασία αξιολόγησης είναι πιθανό να ανακύψουν πρόσθετα προβλήματα για τα συγκεκριμένα ή άλλα βιβλία. Μέχρι στιγμής, πάντως, φαίνεται ότι το περιεχόμενο των υπολοίπων εγχειριδίων επιδέχεται βελτιώσεων, χωρίς να απαιτείται το ξαναγράψιμό τους. Τα σοβαρότερα από αυτά τα δευτερεύοντα προβλήματα εντοπίζονται στα βιβλία Γλώσσας των περισσότερων τάξεων του Δημοτικού και σε όλα τα βιβλία Μαθηματικών του Δημοτικού, ενώ στην Ιστορία Αρχαίας Λογοτεχνίας που διδάσκεται και στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου υπάρχει ένας χάρτης που αφορά στην κατανομή των ελληνικών διαλέκτων και πρέπει να αντικατασταθεί.

ΠΗΓΗ: ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ 18/01/2009

15 Ιαν 2009

Διάλογος για τα παιδιά

.........................................................................................................................................................................

Απλοϊκός, ίσως, και σίγουρα ρητορικός ο προβληματισμός της στήλης, αλλά μήπως θα έπρεπε να μας απασχολήσει κάποτε σοβαρά ως κοινωνία ποιον δρόμο δείχνουμε στα παιδιά να βαδίσουν στα πρώτα τους βήματα και όχι μόνο στα επόμενα; Διότι όταν φτάσουν στον προθάλαμο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, έχουν ήδη διαμορφώσει τον χαρακτήρα αλλά και την ψυχοσύνθεσή τους σε πολύ μεγάλο βαθμό. Μήπως, δηλαδή, θα είχε ένα νόημα, ιδιαίτερα αυτή την εποχή της απίστευτης βίας, των ανισοτήτων και των διαψεύσεων, θα είχε ένα νόημα να ξανασκεφτούμε τρόπους που να διευκολύνουν τα παιδιά, από τα πρώτα τους βήματα, να εξερευνήσουν και να αναπτύξουν αξίες ζωής;
Έρευνες που έχουν γίνει σε χώρες του εξωτερικού καταδεικνύουν χωρίς επιφύλαξη ότι ένα σχολικό περιβάλλον συνεπικουρούμενο από το οικογενειακό και βασισμένο στις αξίες βοηθάει και στη γνωστική και στη συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά; Ότι ο τρόπος με τον οποίο οι εκπαιδευτικοί σχετίζονται με τα παιδιά, οι μέθοδοι που εφαρμόζονται κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας, η επιλογή του εκπαιδευτικού υλικού, η ιεραρχική δομή των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, έχουν σημαντική επιρροή στις εύπλαστες παιδικές προσωπικότητες και άρα συμβολή στη γενική μελλοντική κατεύθυνση της χώρας.
Μάλιστα, ένα αξιακό σύστημα στα δημοτικά, ίσως έχει ακόμη μεγαλύτερη σημασία σήμερα, αφού τα παιδιά είναι «σφουγγάρια» και ρουφούν ό,τι ακούνε και βλέπουν και που πυροβολούνται από παντού με ειδήσεις και συζητήσεις για έλλειψη αξιοκρατίας, για ρεμούλες, για ανομία, για αναξιόπιστους θεσμούς, για πραγματική διάψευση κάθε ανθρώπινης προσδοκίας.
Σταγόνα, ίσως, στον ωκεανό των ζητημάτων που άπτονται της παιδείας και ζητούν διαφορετικές οπτικές και άλλου τύπου νοοτροπίες και χειρισμούς, αλλά ενίοτε τα ποτήρια από τις σταγόνες ξεχειλίζουν...

Απόσπασμα από άρθρο της Έλλης Τριανταφύλλου στην "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ", 14/01/2009

Ρύθμιση για επείγουσες ιατρικές επεμβάσεις σε ανήλικους ασθενείς

Για το ζήτημα της πραγματοποίησης ιατρικών επεμβάσεων σε ανήλικους ασθενείς σε περιπτώσεις που οι γονείς τους αρνούνται να δώσουν τη συναίνεση -παρά την ύπαρξη κινδύνου για τη ζωή ή την υγεία του τέκνου τους- ενημερώνει, με έγγραφό του, τους γιατρούς των δημοσίων νοσοκομείων της Θεσσαλονίκης, ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης, αντιεισαγγελέας Εφετών, Δημήτρης Παπαγεωργίου.
Στο έγγραφο, που απεστάλη στους διοικητές των δημοσίων νοσοκομείων με την προτροπή να λάβουν γνώση του περιεχομένου του και να ενεργούν αναλόγως όλοι οι γιατροί που υπηρετούν στα δημόσια νοσοκομεία της περιοχής, ο κ. Παπαγεωργίου τονίζει ότι -σύμφωνα με το νέο Κώδικα Ιατρικής Δεοντολογίας (ΚΙΔ)- οι θεράποντες γιατροί δεν χρειάζονται να αποσπούν τη συναίνεση των γονέων ανήλικου ασθενούς όταν αυτοί αρνούνται να τη δώσουν προκειμένου να γίνει άμεσα επέμβαση για να αποτραπεί ο κίνδυνος για τη ζωή ή την υγεία του ασθενούς.
«Ο σύγχρονος νομοθέτης εμπιστεύεται πλέον την επιστημονική γνώση, κρίση και συνείδηση του θεράποντος γιατρού και εξαρτά από τη δική του απόφαση και μόνον την πραγματοποίηση της κατεπείγουσας ιατρικής επέμβασης στον ανήλικο ασθενή», επισημαίνεται στο έγγραφο.
Επιπλέον, ο ανώτερος εισαγγελικός λειτουργός σημειώνει ότι με τον νέο ΚΙΔ δεν απαιτείται πλέον να απευθυνθεί ο αρμόδιος γιατρός στον εισαγγελέα Πρωτοδικών για να δοθεί η προβλεπόμενη από τον Αστικό Κώδικα (διάταξη του άρθρου 1534) εισαγγελική άδεια. «Η διάταξη αυτή του Αστικού Κώδικα πρέπει να θεωρείται πλέον σιωπηρά καταργηθείσα», τονίζεται χαρακτηριστικά.

ΠΗΓΗ: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

6 Ιαν 2009

Όχι συνδικαλιστών στο διάλογο

Δεν θα συμμετέχουν στον διάλογο του υπουργείου Παιδείας για τις αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα εκπρόσωποι των συνδικαλιστικών οργανώσεων των πανεπιστημιακών (ΠΟΣΔΕΠ) και των καθηγητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ), καθώς θεωρούν ότι είναι προσχηματικός. Οπως σημειώνουν χαρακτηριστικά «ο διάλογος γίνεται για επικοινωνιακούς λόγους» σε μια δύσκολη περίοδο για την κυβέρνηση, με «νεκρανάσταση» του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας (ΕΣΥΠ), και για τον λόγο αυτό θεωρούν αμφίβολη τη συμμετοχή τους. Τις οριστικές αποφάσεις ωστόσο για τη στάση που θα κρατήσουν οι Ομοσπονδίες απέναντι στον διάλογο για το Εξεταστικό θα τις λάβουν σε συνεδριάσεις των οργάνων τους. Ειδικότερα, για το θέμα αυτό συνεδριάζει αύριο η ΟΛΜΕ και το προσεχές Σάββατο η ΠΟΣΔΕΠ, ενώ στην ατζέντα των συζητήσεων θα περιλαμβάνονται και οι κινητοποιήσεις και ο καθορισμός της μορφής που αυτές θα έχουν τις επόμενες ημέρες.

ΠΗΓΗ: ΤΟ ΒΗΜΑ

Η Άλκη Ζέη για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα

«Τα παιδιά όχι μόνο δεν εκπαιδεύονται σωστά σήμερα, αλλά η εκπαιδευτική μέθοδος που υπάρχει στα σχολεία νομίζω ότι είναι τελείως αναχρονιστική και ξεπερασμένη. Πιέζονται πάρα πολύ τα παιδιά σήμερα και οι γονείς μαζί, με τα φροντιστήρια με τα ιδιαίτερα και δεν τους μένει λίγος χρόνος να ευχαριστηθούν τον εαυτό τους.
Ένα από τα πρώτα πράγματα που θα έπρεπε να κάνει μια κυβέρνηση είναι να αλλάξειτο εκπαιδευτικό σύστημα. Μέσα από το σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα βγαίνουν παιδιά μόνο με μια τεχνοκρατική αντίληψη. To να μαθαίνουν μόνο για να μπορέσουν να εισαχθούν σε μια σχολή και πολλές φορές να μην εισάγονται ούτε στη σχολή που θέλουν γιατί τους λείπουν κάποια μόρια εισαγωγής, αυτό το βρίσκω τραγικό. Τα παιδιά πιέζονται σήμερα και ζούνε μέσα στο άγχος. Τα εγγόνια μου που ζουν στις Βρυξέλλες όταν έμαθαν ότι τα παιδιά στην Ελλάδα, μετά το σχολείο πηγαίνουν σε ένα άλλο σχολείο το βράδυ, τρελάθηκαν και μου είπαν πως είναι δυνατόν να συμβαίνει αυτό».

ΠΗΓΗ: ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ "ΠΡΙΝ", 04/01/2008

4 Ιαν 2009

Η αξιολόγηση των δασκάλων

Μια δασκάλα του νηπιαγωγείου κάθεται σε μια αίθουσα διδασκαλίας περικυκλωμένη από επτά παιδιά και τους μαθαίνει την αλφαβήτα. Δύο κορίτσια στα δεξιά της είναι ιδιαίτερα ζωηρά, κι όλο θέλουν να μπουν στον κύκλο και να πιάσουν το βιβλίο. Εκείνη δεν τα επιπλήττει. Βρίσκεται στο γράμμα Κ και ρωτά αν το όνομα κάποιου παιδιού αρχίζει με αυτό το γράμμα. «Εγώ!», λέει ο Κάλβιν.«Ο Κάλβιν αρχίζει από Κ», λέει η δασκάλα. «Κι εγώ!», φωνάζει η Βενίσα. «Όχι, Βενίσα. Το δικό σου όνομα αρχίζει από Β».
Πρόκειται για μια καλή δασκάλα. Κάνει βέβαια κάποια λάθη (έπρεπε να δείξει τη διαφορά ανάμεσα στο Κ και στο Β και να βάλει τα παιδιά να διαβάσουν αυτά τα δύο γράμματα), αλλά ενθαρρύνει τα παιδιά να συμμετέχουν, αντιλαμβάνεται τις ευαισθησίες τους και δεν αφήνει καμιά παρέμβαση ασχολίαστη. Θα μπορούσε απλώς να αγνοήσει την παρατήρηση της Βενίσα ή, το πιο συνηθισμένο, να της πετάξει ένα «Λάθος!». Θα μπορούσε επίσης να εκνευριστεί με τη φασαρία και να βάλει μια φωνή. Αν δεν αντιδρά με αυτόν τον τρόπο, κι αν έχει μια καλή επικοινωνία με τα παιδιά, δεν έχει να κάνει με τα τυπικά της προσόντα. Ο καλός δάσκαλος δεν είναι κατ΄ ανάγκη αυτός που έχει διδακτορικό. Και οι ικανότητές του δεν μπορεί να αξιολογηθούν πριν να μπει στην τάξη.
Το αποφασιστικό κριτήριο για το επίπεδο της εκπαίδευσης δεν είναι ούτε το σύστημα των εισαγωγικών εξετάσεων ούτε ο αριθμός των μαθητών στην τάξη, αλλά η ποιότητα των δασκάλων. Σύμφωνα με μια έρευνα του Έρικ Χάνουσεκ, ενός οικονομολόγου του Στάνφορντ, οι μαθητές ενός πολύ κακού δασκάλου μαθαίνουν κατά μέσο όρο σε έναν χρόνο τη μισή από την ύλη που πρέπει να διδαχθούν. Και οι μαθητές ενός πολύ καλού δασκάλου μιάμιση φορά αυτή την ύλη. Η διαφορά που τους χωρίζει είναι εντυπωσιακή: η διδασκαλία ενός ολόκληρου σχολικού έτους! Ο ίδιος οικονομολόγος υπολόγισε ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες θα μπορούσαν να «πιάσουν» τις πιο ανεπτυγμένες χώρες στον τομέα της παιδείας (όπως είναι ο Καναδάς και το Βέλγιο) αντικαθιστώντας απλώς το χειρότερο 6-10% των δασκάλων των δημοσίων σχολείων με μέτριους δασκάλους. Πώς μπορεί να γίνει όμως μια αποτελεσματική αξιολόγηση;
Ο μόνος τρόπος, γράφει ο Μάλκολμ Γκλάντγουελ στον Νιου Γιόρκερ, είναι να δοκιμάζονται οι δάσκαλοι στην τάξη στη διάρκεια μιας περιόδου «μαθητείας». Με δεδομένο το χάσμα που χωρίζει τους άριστους από τους χείριστους, υπολογίζεται ότι θα πρέπει να δοκιμάζονται τέσσερις υποψήφιοι για να εντοπίζεται ένας καλός δάσκαλος. Κι αυτός ο δάσκαλος θα πρέπει να αμείβεται πολύ καλά. Η μέθοδος αυτή είναι ενδεχομένως αντιπαραγωγική. Κι αν για τα αμερικανικά δεδομένα είναι προωθημένη, για τα ελληνικά είναι ασφαλώς εξωπραγματική. Αλλά ο διάλογος για την παιδεία πρέπει επιτέλους να ξεκινήσει.

Άρθρο του Μιχάλη Μητσού από τα ΝΕΑ/03-01-2009
 

Free Visitor Counters
Vitamin Shoppe Coupon Codes